De 3 sleutels tot een succesvolle en snelle digitale transformatie middels APM

Digitaal ondernemen is allang niet meer een avontuurlijk spel van een paar nerds uit Silicon Valley. Als je nu niet meedoet, val je buiten de boot. Wat gaat jouw organisatie doen?

In welke markt je ook zit, door digitalisering is de gehele customer journey veranderd. Bijhouden is amper te doen omdat de technologische vernieuwingen en dus veranderingen elkaar in een razendsnel tempo opvolgen. Wat vandaag hypermodern is, is over een half jaar alweer hopeloos verouderd.

Wil je mee kunnen blijven spelen, dan zal je ervoor moeten zorgen dat je niet alleen de spelregels kent, maar ook weet hoe die toe te passen. Het is met andere woorden noodzaak je digitale basisbeginselen op orde te hebben – zoals online bestelmogelijkheden voor retailers, het optimaliseren van mobiele toepassingen voor consumentendiensten of omnichannel marketing.

Om een kans te maken het spel vervolgens ook nog eens te kunnen winnen, zal je er zeker van moeten zijn dat je bedrijf de technologische vernieuwingen – de digitale transformatie – volledig omarmt. Kortom: om mee te kunnen doen, dien je alle ins en outs van het digitale spel te kennen.

Aanpassen = winnen

De winnaars van het spel zijn de organisaties die klaar zijn om hun infrastructuur volledig te digitaliseren en hun inkomstenstromen daarop aan te passen. Die alle beschikbare digitale informatie ten volle te benutten. En flexibele technologische infrastructuur implementeren die innovatie blijft ondersteunen. Nu én in de toekomst.

Het mag geen verrassing zijn dat, in een recent rapport van Deloitte, onderzoek aantoonde dat digitaal volwassen organisaties gemiddeld twee keer zoveel digitale transformatieprojecten doorvoeren dan minder volwassen organisaties. (De digitale volwassenheid wordt bepaald door het niveau waarop de respondenten bedrijfsvoordeel rapporteerden in de vorm van het stimuleren van positieve groei.)

In een gesprek met Forbes merkte Deloitte’s chief digital officer en hoofd innovaties Ragu Gurumurthy op dat er drie sleutels zijn, essentieel voor de toegang tot een succesvolle overgang naar een volledige digitale transformatie. Te weten gegevensbeheer, talent en – je raadt het al – technologische infrastructuur.

“Het eerste waar bedrijven zich op zouden moeten richten is focussen op gegevensbeheer en infrastructuur, alsmede talent.”

Het begint met een technologische infrastructuur

“Wanneer het op infrastructuur aankomt, moeten bedrijven flexibele en veilige systemen ontwikkelen die in staat zijn om een evenwicht te creëren tussen veiligheid en privacy enerzijds en de noodzaak om snel de capaciteit te kunnen laten aanpassen aan de veranderende vraag anderzijds.”

De data verzameld door Deloitte laat zien dat meer dan 60% van de organisaties met een grotere digitale volwassenheid technologische aanpassingen hebben doorgevoerd op tenminste 5 gebieden. Dit in tegenstelling tot de magere 15% die minder digitaal volwassen bedrijven hebben doorgevoerd.

“Het gaat om het creëren van een veilige omgeving, waarin je snel applicaties kunt lanceren en tegelijkertijd fricties binnen jouw dagelijkse bedrijfsvoering kunt verwijderen. Gecombineerd met de vraag hoe je met je klanten omgaat. Dit wordt mogelijk door te investeren in en het begrijpen van je data infrastructuur.”

Applicatie Portfolio Management (APM) ondersteunt de verandering

Hoe kun je dit bereiken?

Om de concurrentie te kunnen bijhouden, weten we dat onze organisaties flexibel moeten kunnen zijn. In staat om zich aan te passen aan de constante innovatie binnen ons vakgebied. Simpelweg gezegd betekent dit het uitvoeren van actieve en constante applicatie portfolio management. Dus onnodige overlappingen binnen je organisatie verwijderen en risico’s zoveel mogelijk verminderen. Maar bovenal de flexibiliteit van je organisatie vergroten.

Organisaties met complexe applicatielandschappen die niet gecontroleerd worden, zullen er bij de volgende ronde van het spel uit liggen omdat ze niet weten hoe in te spelen op de volgende digitale uitdaging. Applicatie Portfolio Management (APM) is de eerste zet die je moet nemen om een organisatorische structuur te creëren die niet alleen klaar is om verandering te ondersteunen, maar die dat ook actief kan bewerkstelligen. Een gestroomlijnd en doelgericht applicatielandschap stelt organisaties in staat om zich snel aan te passen. Als je beschikt over een goed inzicht in al de applicaties in je portfolio, waarnaar je gelijk kunt handelen, stelt je dit in staat om makkelijk risico’s en verbetermogelijkheden te onderkennen die je bedrijf ten goede komen.

Daarvoor heb je goede medespelers nodig.

Je redt het niet alleen

Succesvolle digitale transformatie vereist succesvolle multifunctionele teams.

Om sneller innovatieve, klantgerichte ervaringen te leveren, is het noodzakelijk dat IT-afdelingen opnieuw bekijken hoe zij hun hun technologie managen en dit beoordelen.

“CIO’s willen geen IT-medewerkers die projecten op een lineaire manier uitvoeren, alsof ze – bij wijze van spreken – aan een lopende band zitten. Ze verwachten dat hun IT-afdeling samen met andere professionals uit het bedrijf gezamenlijk aan oplossingen bouwt”, aldus CIO.

De uitdaging zit ‘m in het realiseren van een werkende, cross-functionele samenwerking op IT-gebied. Daarvoor zullen individuen hun persoonlijke agenda aan de kant moeten schuiven, prioriteiten durven her- en erkennen – anders dan hun eigen – en de moeite moeten nemen gemeenschappelijke spelregels af te spreken en te volgen die iedereen in een cross-functioneel team begrijpt.

Niet kunnen samenwerken resulteert in langzame of zelfs stagnerende processen.

Hilary Brooks, digital strateeg van Forum One, aanbieder van digitale transformatieoplossingen, bevestigt dat cross-functionele samenwerking een van de sleutels is tot een succesvolle digitale transformatiestrategie. Ze benadrukt het belang feedbackmogelijkheden te creëren door de IT-afdeling en teamgenoten, te werken aan goede relaties en onderling met elkaar af te stemmen.

Met dit in het achterhoofd is het duidelijk dat – om tot een succesvolle digitale transformatie te komen – het van cruciaal belang is om manieren te vinden die samenwerking bevorderen. Waarbij gebruik wordt gemaakt van technologie die ondersteunt bij het dichten van de (soms onzichtbare) kloof tussen de verschillende afdelingen.

Zoals je zelf waarschijnlijk al hebt ervaren, kan het een uitdaging zijn om alle data te verzamelen die nodig is om het applicatielandschap van je organisatie nauwkeurig te kunnen beoordelen en bewaken. Bij het ontbreken van gecentraliseerde informatie is een systeemontwikkelaar voortdurend bezig collega’s achter de broek te zitten op zoek naar inzichten. Iets wat oude en vaak onnauwkeurige informatie tot gevolg heeft betreffende je applicaties.

In je eentje red je het simpelweg niet.

De sleutel tot succes? De mogelijkheid tot samenwerking binnen jouw systeemapplicatie. Door te zorgen voor slechts één informatiebron binnen jouw organisatie – waaraan elke stakeholder bijdraagt – word je niet alleen vele malen effectiever, maar hoef je je ook nooit meer bezig te houden met het tijdrovende vergaren van data. Hierdoor kun je het spel niet alleen veel vlotter spelen, maar heb je ook een grotere kans het te winnen.

Halfslachtig prioriteiten stellen?

Dit alles vervolgens te kunnen plaatsen in de juiste context is van levensbelang. Om prioriteit te kunnen geven aan de juiste initiatieven – diegenen die je helpen je bedrijfsprocessen te rationaliseren of je digitalisering te versnellen – heb je een waarheidsgetrouwe en alomvattend beeld van je applicatielandschap nodig. Dit betekent altijd en immer de juiste informatie tot je beschikking hebben en je applicatiegegevens in een bredere context kunnen plaatsen buiten licenties, kosten, prestaties en bruikbaarheid om. Voor een goed en compleet overzicht is het van vitaal belang de processen te begrijpen die elke applicatie ondersteunen, diens functionaliteiten, als mede hoe deze zich onderling én tot de capabilities van jouw organisaties verhouden.

Je kunt de impact van veranderingen enkel bepalen met een compleet beeld van elke applicatie en hoe deze past binnen het doel van jouw organisatiestructuur.

Samengevat

Kortom, wil je de transformatiedoelstellingen van je organisatie beheren en behalen, dan dien je te beschikken over de drie sleutels tot een succesvol Applicatie Portfolio Management:

  • Compleet overzicht van je landschap.
  • Samenwerkingsmogelijkheden binnen de technische afdelingen.
  • Inzicht in de bredere context van applicaties.

Deze drie sleutels geven niet alleen toegang tot succesvolle APM-inspanningen, maar vergroten ook je kans het spel te winnen. Zonder zal je blijven worstelen met ontbrekende en incomplete data, een beperkte kennis van de applicatieomgeving behouden en het ontbreken aan inzicht in de  bredere, rijkere context van de omgeving van je organisatie.

Blijf in het spel! Bekijk onze drie sleutels tot een succesvol Applicatie Portfolio Management en moderniseer jouw APM-inspanningen vandaag nog.

Lees meer van ValueBlue

Gartner Magic Quadrant

ValueBlue is opnieuw opgenomen in Gartner 2020 Magic Quadrant for Enterprise Architecture Tools!

Ontvang de Poster

Ontdek onze visie op Agile Business Transformation vision via onze gratis poster.

Bekijk meer resources

Meer weten? Van whitepapers en brochures tot klantverhalen, we hebben verschillende resources waar je misschien geïnteresseerd in bent!