Remote werken, hoe makkelijk is het?

Remote werken zal waarschijnlijk – op het woord Coronavirus na – het meest gebruikte woord van 2020 worden. Heel veel mensen werden plotseling geconfronteerd met het dwingende verzoek vooral vanuit huis te gaan werken. Daar wordt gelukkig ook massaal gehoor aan gegeven. Maar hoe makkelijk of moeilijk is het nu eigenlijk om een klant op afstand te helpen? Wij vroegen het enkele van onze consultants, die nu vanuit huis onze klanten over de hele wereld ondersteunen.

Hanteer de juiste etherdiscipline

Jasper van Enk: “Tot nu toe lukt het prima om alle trainingen, workshops en implementatiedagen online te doen. De enige uitdaging die ik tot nu toe ervaar is wanneer de klant onderling meningsverschillen heeft. Deze leiden vaak tot felle discussies, die op afstand minder goed onder controle te houden zijn. Remote sessies zijn daardoor vaak veel intensiever, omdat je de beperkte antennes die je kunt gebruiken nog effectiever moet zien in te zetten.” Martijn Reinking vult aan: “Ook kiezen sommige klanten er voor hun camera niet aan te zetten, waardoor je geen fysieke feedback als gezichtsuitdrukking en lichaamshouding kunt lezen. Dit houdt in dat je vaker moet vragen of iedereen het snapt en of iemand vragen heeft.”

“Het absolute voordeel is dat je, omdat je elkaar bijvoorbeeld niet even bij het koffieapparaat spreekt, duidelijke en meer expliciete afspraken moet maken. Een goede etherdiscipline – vragen via de chat stellen, één tegelijk laten praten, goed modereren – maakt dat je veel efficiënter te werk gaat”, zo zegt Rob Heskes.

“Het feit dat je geen reistijd hebt en makkelijker schakelt tussen verschillende klanten verhoogt mijn productiviteit”, vertelt Martijn. “Ook ik merk dat ik veel flexibeler ben in het indelen van mijn dag. Waar je vaak maar naar 1 klant kunt en dus een volle dag moet zien te maken, kun je nu veel makkelijker losse dagdelen of zelfs uurtjes inplannen bij klanten die aan de andere kant van het land of zelfs wereld zitten”, aldus Jasper.

Een duidelijk start- en eindpunt van je dag

Op de vraag of BlueDolphin een handig product is om remote mee te werken geeft Rob aan dat “BlueDolphin is gebouwd om samen te werken. De mogelijkheid om werksets te kunnen delen is daar een groot voordeel van.” “Een chatfunctie binnen BlueDolphin staat ook op de roadmap voor 2020, dus dan kun je straks ook zonder Teams of Zoom remote werken”, zo vult Jasper aan.

Tot slot hebben onze remote consultants ook nog enkele handige tips om thuiswerken te optimaliseren.

  • Doe ondanks dat je de deur niet uit hoeft toch gewoon ’s ochtends je werkkleding aan. Zo kun je psychologisch voor jezelf je werkdag scheiden van privé tijd (Jasper).
  • Ga heel bewust naar je werk en vertrek naar huis. Naar werk gaan is het pakken van mijn koppie koffie, hierna klap ik mijn laptop open en ga ik aan de slag. Als ik vertrek van werk pak ik vaak even mijn racefiets en rijd ik een klein rondje van een uur. Op die manier heb ik duidelijk een start- en een eindpunt van mijn werkdag (Martijn).

Wil je meer weten over BlueDolphin en hoe wij onze consultants remote laten werken over de hele wereld? Neem contact met ons op of vraag een online demo aan.