Meet Peter van der Leij

Waarom kan ik mijn band niet plakken
met iets dat plakband heet?

Ik ben Peter en ik mag bij ValueBlue de content schrijven. Ik ben hier pas een half jaar en wat me het meeste opvalt is dat ik direct als één van de guys werd opgenomen. Vanaf dag één gaf iedereen me ook het gevoel dat ik hier hoorde. Ze accepteren mijn expertise en waarderen mijn ideeën. Dat is een erg prettig gevoel kan ik je zeggen.

Ik heb best wel veel ideeën in mijn hoofd, aparte ook wel. Dat heeft te maken met het feit dat ik continu op zoek ben naar uniek, anders, zowel zakelijk als privé. Als je wilt opvallen en zeker online, dan moet je unieke content hebben, die blijft hangen, net even iets meer zegt dan de overkill aan informatie op het web. Ik was als kind al bezig met teksten. Toen ik vier was had ik op een liedje van André van Duin al een volledig eigen tekst geschreven. Ook bedacht ik op de lagere school toneelstukken, gedichten en liedjes. Tijdens de middelbare school viel dat overigens een beetje weg.

De laatste officiële tekstschrijver van Nederland

Ik ben dan ook eerst sociale academie in Amersfoort gaan studeren. Mijn ouders vonden dat dit heel goed bij me paste. Ik had geen idee wat ik wilde, dus ik heb maar geluisterd. Maar ook tijdens deze studie was ik meer bezig met het bedenken van oneliners en toneelstukjes voor het open podium dat ik daar organiseerde, dan dat ik aan het studeren was. Daar ben ik dan ook na twee jaar mee gestopt.

Geheel toevallig liep ik een paar jaar later tegen mijn tweede opleiding aan. Mijn vriendin zocht een studie en tijdens de studiebeurs in Utrecht kwam ik de opleiding tekstschrijven tegen. Er ging een wereld voor me open, er was een opleiding voor wat ik kon. Ik heb me direct ingeschreven en daarna met heel veel plezier afgerond. Nadat ik afstudeerde is de opleiding helaas opgeheven en omgedoopt tot communicatie, dus ik kan met trots zeggen dat ik de laatste officiële tekstschrijver van Nederland ben.

Waar ik ook best trots op ben is waar ik nu sta. Ik doe wat ik kan en wat ik wil. Ik heb hard moeten knokken als zelfstandige copywriter om te komen waar ik nu ben. Ik heb inmiddels aan televisieprogramma’s mee mogen werken, boeken geschreven, slogans voor bedrijven bedacht en zelfs een paar jaar in cabaretland rondgelopen.

Als je ergens aan begint, moet je groot denken

De stap naar ValueBlue voelde als een logische nieuwe stap voor mij. Ik heb het hier prima naar mijn zin. Het is een goede groep mensen en BlueDolphin een bijzonder mooi product. Ik kreeg hier de uitdaging om de content volwassener te maken, mee te laten groeien met de groei van het bedrijf. Daar krijg ik behoorlijke vrijheid in en zoals gezegd worden mijn ideeën gewaardeerd. Die vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen typeert ValueBlue voor mij. Daar spreekt waardering uit en iedereen wil gewaardeerd worden, toch?

Over vijf jaar? Dan hoop ik hoofd te zijn van een team van content marketeers bij ValueBlue. Dan zijn we een groot internationaal opererend bedrijf met een zeer gewaardeerd product, dat ook nog eens unieke content maakt dat veel gelezen wordt. Dit klinkt ambitieus, weet ik, maar als je ergens aan begint moet je ook groot denken. Anders heeft het geen zin om er mee te starten. Oh ja, natuurlijk moet ik over vijf jaar ook regelmatig naar New York om mijn collega’s daar te helpen… 😉